Fietsvakantie 2005 naar Berlijn

Afgelopen zomer hebben wij (Christien,Judith en Rob Blom) gefietst van Soest (NL) naar Berlijn(D) en deels ook terug. Een tocht van  1088 km. Wij zijn vertrokken op zondag 10 juli 2005 en kwamen thuis op maandag 25 juli 2005.

Wilt u meer weten mail dan naar fietsen@robblom.com .                                        Terug maar de site van robblom.com

Zondag 10 juli    94 km    Soest    Vorden

Rond de klok van half tien in de ochtend zijn we vertrokken. Het was heerlijk rustig op de weg en we hadden wind tegen! De eerste reisdag verliep prima en het was prachtig weer. Via landelijke wegen naar Vorden waar we terecht kwamen op de SVR camping Elzenbos. Vanaf Brummen volgen we de R1 naar Berlijn (in Nederland LF 4 en of LF 40)

Maandag 11 juli    68 km    Vorden    Gescher

Vanochtend lekker wakker geworden van de treinen die heen weer rijden tussen Zutphen en Winterswijk . Het weer is weer heerlijk, zou het de hele vakantie zo blijven.....? Vandaag voor het eerst de gehele dag de R1 volgen. Langs voor ons bekende plaatsen - we hebben namelijk in Neede gewoond - komen we bij Zwilbroek over de Nederlands- Duitse grens. De vakantie lijkt nu echt begonnen, alles is weer anders. We overnachten in Gescher omdat er elders in de buurt geen campings zijn. Een lekkere korte tocht dus!

Dinsdag 12 juli    90 km   Gescher    Warendorf

Het is mooi weer. We fietsen met elkaar naar Warendorf een mooi plaatsje in Munsterland. Munsterland is trouwens een prachtig en rustig gebied om door te fietsen. Licht glooiend maar alles in nog makkelijk aan te trappen, soms wel even op de kaart zoeken .

Vandaag kwamen we voor het eerst een aantal andere fietsers tegen die we later op de reis vaker terug zouden zien, zelfs bij het kopen bij de retour ticket voor de trein, wonderlijk.... zo klein kan de wereld zijn. Weer een prachtige dag zonder regen!

Woensdag 13 juli    83 km Warendorf    Struckenbrock Senne

Alweer een prachtige dag. We zijn op weg naar een Safaripark die we morgen willen bezoeken. De camping is op slechts 5 km van het park. Bij het Safaripark is tevens een pretpark en dat vindt Judith niet verkeerd.

Donderdag 14 juli    40 km (halve rustdag) Struckenbrock Senne    Horn

Vandaag eerst naar het Safaripark & pretpark. Zie onderstaand impressie, een leuke ontspannende dag met weer mooi weer. Rond 16.00 toch maar weer op de fiets gestapt  in de richting van Horn. Na een rustige fietsdag hebben we geslapen in een rustiek onderkomen midden in de bossen. Een prachtige omgeving.

Vrijdag 15 juli    77 km Horn     Emmerborn

Het weer lijkt op dat van gisteren. Weer mooi weer een lekker zonnetje en we zij op weg naar de Harz, dat wordt zover we nu denken het zwaartste stuk van de fietsvakantie maar......we wilden vanavond overnachten op een camping en langs de route was weinig te vinden. Christien had thuis een leuke camping gevonden en dus....we fietsen iets verder. Nog een vraag aan een voorbijganger die subtiel aangaf dat het over twee bergjes lag. Nou dat hebben we geweten. Twee extra zeer steile hellingen verder zaten we boven op een berg met uitzicht op de Harz. Erg mooi maar wel zeer zwaar.

Zaterdag 16 juli  86 km   Emmerborn    Goslar

Vandaag is het weer droog en  nog steeds zonnig. We bereiken vandaag de Harz.

17 juli    68 km    Goslar    Quedlingburg

In Westerntor kwamen we langs de stoomtrein naar Brocken en ja...het besluit was gauw genomen. Met de trein naar Brocken (hoogste punt van de Harz). Zie bijgaande foto's. Een leuke treinreis van ongeveer 300 tot 1.142 meter. Na deze treinreis doorgefietst naar Quedlingburg waar we in een zeer luxe hotel de nacht hebben doorgebracht. Er was in de buurt niet veel anders te vinden (dachten we).

Maandag 18 juli, 95 km    Quedlinburg    Dessau

Weer een fietsdag en nu eindelijk weer eens deel wind mee. Vandaag via Lutherstad Wittenberg (mede op verzoek van Christien) . Deze stad heeft een prachtige oude kern waar je heerlijk wandelen en genieten kan van hoe het in het verleden geweest moet zijn. Ook een stad vol geschiedenis waaronder de 95 stellingen van Dr. Martin Luther. Daarna via de wat vervallen paden naar Dessau, waar we hebben overnacht in een zeer eenvoudig pension.

De 95 stelling in het Duits http://unterkunft.wittenberg.de/seiten/thesentu.html

Dinsdag 19 juli    64 km    Dessau    Raben

Weer een dag met een temperatuur van boven de 20 graden, geleidelijk komen we in een schitterend natuurpark. Centraal daarin ligt het mooie dorpje Raben. We hebben daar overnacht bij een particulier in de achtertuin en ja daar kwamen we weer bekenden tegen die ook op weg waren naar Berlijn. 's avond heerlijk gegeten in een plaatselijk Gaststatte en dit voor een redelijke prijs.

Woensdag 20 juli    106 km   Raben    Berlijn

De laatste dag met zon vertrokken en wind mee naar Berlijn. Weer een prachtige dag met vele vergezichten . Ondertussen het weerbericht voor morgen opgevraagd en dat voorspelde niet veel goeds (100% kans op "veel" regen). Dus namen we het besluit door te fietsen tot midden in Berlijn (vanaf de buitengrens nog 22 km). Vlak voor de kern van Berlijn begon het voor het eerst echt te regenen in deze vakantie. We zijn maar doorgefietst en kwamen drijfnat bij het Kanthotel in Berlijn aan. Zag er goed en betrouwbaar uit dus....geprobeerd en ja deze kamer werd voor 3 nachten ons verblijf.

Donderdag 21 juli  tot zaterdag 23 juli  0 km

Vandaag staan de kranen "boven" de gehele dag volledig open. Het blijft deze dag de gehele dag regenen, maar dat houdt ons niet tegen. Berlijn is een mooie stad zelfs bij regen. Wel is er al veel van het oude verdwenen en vervangen door nieuwbouw. Van de grens (tussen Oost en West) is helaas weinig overgebleven. Maar ja wij wonen er ook niet. Het openbaar vervoer is perfect geregeld en met onze dagkaart zijn wij op de meeste bekende plekken geweest. Zie onderstaande impressie.

Zaterdag 23 juli    Berlijn>>> Munster per trein en per fiets naar  Gescher  60 km

Vanochtend om 05.30 uur. Inpakken en nog gauw een lekker ontbijtje nemen in de zaal en per fiets naar het station in Berlijn. Wat een drukte! Rond 06.45 uur rijden we met de IC2548 naar Munster .   Precies op tijd komen we aan en nemen we de fiets naar Gescher, weer wind tegen!

Zondag 24 juli    83 km    Gescher    De Steeg (nabij Velp)

Het begint prachtig de zon schijnt en er staat weinig wind. We fietsen weer door het prachtige Munsterland op weg naar Nederland. Rond 16.00 uur stoppen we in de regen bij een Camping in De Steeg. We zetten de tent onder een grote boom op in de hoop dat hij droog blijft maar dat ..... is natuurlijk niet zo.

Maandag 25 juli     74 km    De Steeg    Soest

Vandaag echt Hollands weer. We starten met regen, we hebben tussendoor regen en we eindigen met enkele druppels. Het eind van een heerlijke tocht naar Berlijn en deels terug per fiets. De teller staat op 1088 km, wel aardig voor 14 dagen fietsen over de Hollandse en Duitse wegen. Eigenlijk hebben we nauwelijks op grote en drukke wegen gefietst. De route ging voornamelijk over landelijke teer en grindwegen waarbij in Oost Duitsland de kwaliteit van de wegen duidelijk minder is. Er is daar nog veel op de knappen maar daar wordt hard aan gewerkt. Maar we hebben genoten, mooi weer gehad en lekker uitgerust!

naar de site van robblom.com