Fietstocht richting Italie……. Venetie

Intro
Reitsma’s Route naar Rome is een toerististische fietsroute van ruim 2100 km van Amsterdam naar Rome via Duitsland en Oostenrijk. De route gaat langs tal van historische steden en stadjes, door afwisselende landschappen en mooie natuurgebieden. Er is zo veel mogelijk gebruik gemaakt van stille, intieme weggetjes en vrijliggende fietspaden. Af en toe gaat de route over onverharde wegen, maar die zijn met een randonneur of hybride prima te doen.

Onze belevenis…komende zondag 10 juli 2011 vertrekken we op fietsvakantie richting Rome, doel één is Bregenz (Oostenrijk), daarna Merano (Italie) en daarna Venetie (Italie). Afhankelijk van het weer o.a. warmte en of we nog de energie hebben kijken we of we doorfietsen naar Rome. Het is nu bijna half tien en we staan op het punt van vertrekken. Onze eerste stop is in Herveld bij mijn zus en zwager. Dus nog erg gemakkelijk alles staat daar al klaar.

Route: Soest, Amersfoort, Rhenen, Zetten Herveld (ongeveer 70 km).

Zojuist lekker gegeten bij mijn zus en zwager, daarna even rusten op een luxe stoel in de tuin en straks nog een bakje koffie en dan lekker slapen. Morgen gaan we richting Venlo, ongeveer 90 km, eens kijken of dat ook al lukt. De route gaat om Nijmegen heen en dan langs de maas richting Venlo, de weerberichten geven een mooie voorspelling, even afwachten!

Dag 2 Vandaag rond negen vertrokken uit Herveld. Mooie tocht door de Ooijpolder, Maasduinen en later langs de Maas. Mooi weer en we hadden de wind een beetje mee. We overnachten op een camping in Baarlo.

Dag 3 Vandaag gefietst van Baarlo naar Julich, ruim 75 km met wind tegen. Eerste deel langs de maas en daarna langs de roer, dit laatste op veel fietspaden op grind. Aan het eind van de dag werd er regen verwacht. Wel grote druppels maar het zette niet erg door. Vanavond slapen we in die Alte Post. Morgen door richting de Rijn.

Dag 4-8 We hebben nu weer internet in het hotel de reis is laatste dagen prima gegaan. Het stuk na de rijn was mooi met een mooie rustige klim 350 hm. De dagen langs de rijn waren erg mooi en warm. We hebben geslapen in Remagen en Bingen. Daarna de Rijn afgekort en aangekomen in Worms, mooie stad. Vandaag naar Bruchsal. En vandaag in de regen, kou en wind tegen naar Pforzheim, lekker even warm worden, vandaag 433 hm. Vanaf hier nog 235 km naar Bregenz aldus Christien

Dag 9 Vandaag zijn we aangekomen in Tubingen, een mooie stad aan Neckar. Zojuist hebben we de tent op gezet en nu maar hopen dat het niet teveel gaat regenen. Vandaag rond de 75 km gefiets met ruim 500 hm en ja weer wind tegen. De tocht liep langs de Würm en later door Schönbuch wald een zeer groot uitgestrekt natuurpark. zojuist spatzle met vlees en saus gegeten, heerlijk. Nu even rusten en dan slapen.

dag 10 Over de Schwabische Alb. Zojuist aangekomen in Sigmaringendorf, een tocht van 77 km door een prachtig gebied. Na een paar km zijn we gelijk gestart met de klim over de 765 meter Alb, een mooie klim die eigenlijk wel mee viel. Het weer was prima tot onze aankomst. Nu regent het hard en de vooruitzichten zijn niet erg best. Afwachten dus anders morgen een rustdag. Verder vandaag 576 HM en weer wind tegen.

Dag 11 en 12 We zijn vandaag in Bludenz aangekomen. Weer een tocht van ruim 90 km me deel wind mee. Een zeer afwisselend landschap van fruitteelt, langs de Bodensee, langs de festspiele en daarna langse de nieuwe rijn. Daarna langs de afgesloten rijndelen en tot slot komen de bergen steeds dichterbij. Onderweg de eerste lekke band gehad, kwam er gelijk achter dat de band wel erg slecht geworden is, wat duizend km kan doen met een band! Nu net lekker gegeten. Gisteren hadden we een mooie rit naar de Bodensee, heerlijk omlaag tot aan het water waar we geslapen hebben bij zimmerfrei. Morgen gaan we door richting Landeck een stukje daarbij met de trein. Alles gaat prima we zitten op ongeveer 1100 km vanaf huis. Nog ruim 450 km naar Venetië. Rome zien we later nog wel.

Dag 13 en 14 Nu in Merano, gisteren zijn we vetrokken uit Bludenz, met de trein over de Arlbergpas. Mooie stuk deed mij denken aan mijn jeugd, vroeger ging onze reis met mijn ouders ook zo naar Landeck vanwege het mooie uitzicht. In St Anton zijn we gaan fietsen via Landeck naar Pfunds, eerst omlaag en daarna weer klimmen naar Pfunds. Geslapen in een soort jeugdherberg. Vanochtend zonder ontbijt, deden ze daar niet aan. Toch maar eerst een paar broodjes en joghurt met de bus een stukje omhoog tot Nauders. Fietsen achterop de bus, de fiets was gratis. Vandaag doorgeklommen naar de Reschenpas en langs een aantal meren gefietst. Daarna heerlijk afdalen tot Glurns. Daarna een lang stuk vals plat en daarna weer heerlijk naar beneden tot in Merano. We zitten in een luxe hotel en hebben net heerlijk gegeten, de muziek speelt onderons op het terras. Zal wel laat worden. Morgen richting Trento, dan nog beslissen over Venetie of gelijk richting Rome…meer later. Gisteren 60 km 356 hm en vandaag 89 km 379 HM

Dag 15  Iets voorbij Trent0, we zitten op een camping ongveer 15 km voorbij Trento, dus weer 115 verder dan gisteren, we zaten toen in Merano. We hebben gekozen om toch via Venetie te gaan, we hopen daar dinsdagmiddag aan te komen. Het weer wordt geleidelijk beter. We zijn nu twee weken onderweg en dat we bij de start bij Jenneke en Dirk sperzieboontjes met spekjes hebben gegeten en nu al hier. Voor Rome is het nog ongeveer 700 km. De sfeer in de Alpen wordt nu geleidelijk echt Italiaans. Het duits en de invloed van oostenrijk minder. Morgen gaan we door naar Basano of iets verder.

Dag 16 en 17 Vandaag in Venetië aangekomen en gelijk een aantal eilanden bezocht. Gisteren was het nog ruim 60 km met mooi weer en ook vandaag is het prima. We hebben besloten het laatste deel naar Rome later nog eens te doen in het voor of najaar. We spraken nog mensen die ons doorgaven dat het daar overdag nu rond de 35 to 40 graden was. Verder zouden we het niet halen omdat Judith en Stefan komend weekend deze kant opkomen en ons eind volgende week dan weer mee naar huis nemen. Verder is ruim 1400 km ook gewoon leuk en genoeg.  Dus een andere keer het rondje in midden Italië. Morgen pakken we de trein richting de alpen en we komen Judith en Stefan vanzelf dan weer een keer tegen. We gaan weer fietsen vanaf het hoogste punt van de Brennerpas richting Insbruck dan afbuigen richting Zillertal.

Afgelopen weekend weer thuisgekomen. Vier heerlijk weken, ruim drie weken fietsen van huis naar Venetie en een weekje met Stefan en Judith in het Zillertal, wat wandelen, klimmen en fietsen en ook…wat uitrusten. De laatste week was mooi, nog veel zon en Stefan en judith hadden een mooi appartement gevonden.  Nu nog een weekje thuis aan het werk en dan weer geleidelijk starten