Zomer 2012 …fietsen langs de Rhone

Deze keer hebben we gefietst langs de Rhône, een tocht van ongeveer 950 kilometer.

Allereerst iets over de Rhône:
De Rhône begint aan de grote Rhônegletsjer bij de Furkapas in het noordoosten van het Zwitserse kanton Wallis (Valais) en stroomt daarvandaan in zuidwestelijke richting. De grenzen van het kanton komen overeen met die van het stroomgebied van de rivier. Tot Brig heet het hooggebergtedal Goms en de rivier zelf wordt er Rotten genoemd. Bij Brig verbreedt het dal zich sterk. De rivier stroomt nu naar het westen. Noordelijk liggen de Berner Alpen en zuidelijk de Walliser Alpen. Grootste plaatsen op dit traject zijn Brig, Sion en Martigny, waar de rivier een scherpe bocht naar het noordwesten maakt. De bovenloop van de rivier eindigt bij het Meer van Genève. De Rhône verlaat het meer bij Genève om enkele kilometers zuidwestelijker de grens met Frankrijk te passeren. Rechts ligt nu de zuidelijke Jura, links Savoie.

Vooral in het deel van de bovenloop tot aan het meer van Genève, maar ook nog in Genève, waar de Rhône het meer van Genève verlaat, en daarna, stroomt de Rhône hard. Bij Lyon voegt zich de Saône bij de rivier en stroomt de Rhône definitief verder naar het zuiden. Hier begint de benedenloop, die goed bevaarbaar is. Op dit traject, omzoomd door wijnhellingen, monden achtereenvolgens de Saône, de Isère, de Drôme, de Ardèche, de Durance en de Gard, uit in de Rhône. Voor de monding van de Durance ligt de stad Avignon. Voor Arles splitst de rivier zich in de Grand-Rhône en de Petit-Rhône, de grootste armen van de delta die de Rhône vanaf hier vormt. Dit gebied heet de Camargue.

De Rhône mondt uit in de Golfe du Lion, die deel uitmaakt van de Middellandse Zee

Wij zullen het gaan beleven…hieronder een kort verslag.

Half juli 2012 de eerste dag zit er op, we zitten in Gampel .De eerste km’s zijn geweest. We zijn vertrokken bij Grimpelpas 2164 meter hoog. De afdaling (korte video van Christien in de afdaling van de Grimpelpas). We zijn daar door Stefan afgezet, hij ging daarna door naar Interlaken voor wandeling in de bergen en zondag weer naar Soest. Vanaf de pas een mooie daling naar de eerste camping in Reckingen. En vandaag door naar Gampel, best zwaar het eerste deel ging over grindpaden die steeds omhoog en omlaag gingen. Enfin we zijn er net een lekkere pizza gegeten en nu even lekker liggen en dan slapen. De Rhone als kleine stroom… (korte video), morgen verder richting Martigny.

Vandaag (16 juli) zijn we in Bellegarde aangekomen. De laatste dagen gefietst langs het Meer van Genève, daarna door de plaats Genève, dit laatste was erg lastig – de weg te vinden – maar het is toch gelukt. Daarna door via vele kleine plaatsjes naar hier. Mooi weer, zon en rond de 26 graden, alles verder goed.

Vandaag zijn we in Lyon aangekomen. In drie dagen van Bellegarde maar we hebben de Rhône maar deels gezien, maar vooral de laatste dag hebben wij voornamelijk op hoofdwegen gefietst. Helaas zijn wij ook getuige geweest van een eenzijdig auto ongelijk. Een auto kwam vanaf de hoofdweg het fietspad oprijden en kwam in de sloot zonder water terecht. Geen andere mensen in de buurt en de oudere berijdster was in zeer slechte doen. Op de hoofdweg een Franse auto aangehouden, die laten bellen en 15 minuten later waren er ruim tien professionals bezig bestuurster te redden. Ook wij hebben een verklaring moeten afleggen. Gelukkig hoorde wij na het afleggen van de verklaring dat ze stabiel was….. Na deze ervaring hebben we geslapen op een camping Mur, maar onze gedachten waren elders. de volgende dag rustig verder naar Romain, daar rustig geslapen op een zeer rustige camping.

Vandaag aangekomen in Orange, nog 120 km naar de zee. Vanuit Lyon zijn we langs de Rhône afgezakt naar een camping bij de Rhône het was en tocht van 72 km. De dag daarna zijn Crest gegaan, een tocht van ruim 98 km met de laatste 25 km wind tegen en langzaam de bergen in ..zwaar. Daar werden wij door vrienden opgehaald. Zij wonen La Motte Chalancon. Eeen prachtig plaatje in de Drome. Wat een mooi gebied! We zijn daar een paar dagen vertroeteld. Vandaag zijn we met een mooie tocht van 80 km in Orange terecht gekomen. Alles gaat prima…..

Vandaag in Fos -‘s Mer, een grappig plaatjes tussen de industrie, typisch Frans. De laatste dag een tocht van 58 km. We slapen in een eenvoudig hotel op 3 meter van de zee, het geluid van het water komt onze kamer binnen. Ook de frisse lucht en niet te warm. Gisteren in Arles geweest een erg mooie stad als je in de buurt ben beslist even bekijken. De komende dagen rustig naar het noorden gaan om woensdag ergens in de buurt van Orleans te zijn.

We zijn op de terugweg met regionale treinen. We wilde eigenlijk via Grenoble maar bij de overstap in Nivron bleek de trein vol te zitten, we konden er niet meer bij…… De conducteur lachte… , wij niet bij elkaar vijf uur wachten. Toen maar door naar Maçon. Vandaag rustig aan gedaan. Morgen door op de fiets richting Beaune. Daar ontmoeten we Stefan weer. Maar we gaan nog niet naar huis, eerst richting de westkust om Stefan af te zetten voor een schaaktoernooi. En dan verder langs de kust…. Wordt vervolgd.

Vandaag aangekomen in Evreux. Gisteren heeft Stefan ons opgehaald in Chagny. Vandaag hebben wij hebben wij hem afgezet in een klein dorpje in de nabijheid van Evreux. Parijs……sfeer (korte video).  Met schaakclub gaat hij daar een weekje schaken. Morgen gaan wij naar Parijs met de trein. De laatste dagen rijden we steeds stukjes richting naar Soest langs de kust van Frankrijk, heerlijk…nog steeds zon!

Na ruim drie weken en een paar dagen zijn we weer thuis. De laatste dagen hebben we aan de Noord Franse kust doorgebracht. Erg mooi! Je zag Engeland erg goed liggen. Het weer was wel iets minder en het waaide…maar dat hoort erbij zullen we maar zeggen.

Vanaf een klein plaatjes onder Calais zijn we naar huis gereden.

Het was mooi, de tellerstand is uitgekomen op 970 km in deze vakantie.