Vakantie 2014 fietsen in Slovenie, Kroatie, Italie en Oostenrijk

In het zwart de route die we gefietst hebben.

Een drietal weken in juli hebben wij langs de Drau, de Sava en later weer de Drau een fietstocht gemaakt van ruim 760 km.

Gezien het weer zijn we gestart in Maribor, een plaats in het noord oosten van Slovenië.
Na een paar dagen acclimatiseren (vanwege de regen) zijn we vertrokken langs de Drau naar Varazdin een plaats in Kroatië. Ruim 70 km. Varazdin  is een aardige provincieplaats. De volgende ochtend zeer vroeg (6.45 uur)  met de trein naar Zagreb. Een erg mooie plaats waar we de troostfinale van het WK 0p een groot scherm in de stad hebben bekeken, de plaatselijk bevolking was gelukkig voor Nederland, trouwens gewonnen 3-0.  We troffen daar een aangename rustige sfeer die iets leek op Praag.

Vanaf hier hebben we de Sava gevolgd tot Ljubljana, geslapen in een sobe en jeugdherbergen. Een mooi dal wat soms breed en ook soms smal is. In het dal loopt de spoorlijn naar  Ljubljana met regelmatig goederen verkeer, een soms drukke weg en een  bijna de gehele tijd een rustige landelijke weg die wel op en neer gaat. Mooi deel van de tocht! Ljubljana hebben we nu nog niet bekeken dat kwam later.

Daarna hebben we een klein stukje met de trein genomen naar de mooie plaats Postojna. Daar waar volgens de borden de grootste grotten ter wereld zijn, in ieder geval de mooiste, en dat met ruim 700 000 bezoekers elk jaar. Was ook wel even lekker 10 graden.
Na de startbuien in Maribor hadden we de gehele tijd zon met dertig graden gehad.  De rondleiding was uitstekend en in het Duits. Toen we weer boven waren kwamen we aan de praat met de eigenaar van een hotel, hij gaf aan dat het naar Koper ongeveer drie uur fietsen was….en alleen naar beneden. Vol goede moed begonnen we aan dit deel. Uiteindelijk hebben we er ruim vier uur overgedaan met 380 hoogtemeters en 800 daalmeter een tocht van 60 km. We blijven slapen in Dekani bij een zgn. sobe bij prive mensen. Mooie tuin prachtige kamer en eerst lekker koffie. We hebben veel van hen gehoord over het land de oorlog en alles wat hen dagelijks bezighoud. We zijn daar twee dagen gebleven omdat de vervolgtocht langs hun huis ging. De volgende dag zijn we naar Koper (oude deel) geweest langs  de kust en Isolda. Heerlijk fietsen en geen heuvels, want daarvoor was het omhoog of omhoog geweest.  Twee prachtige plaatsen aan de Adriatische zee.

Slovenie heeft niet zoveel kust en naast een grote haven is er nog ruimte om te zwemmen of varen in de zee. De kust is niet meer dan wat stenen blokken zover ik weet is het geen eb en vloed.

Daarna door naar Trieste (Italië) over een fietspad wat jaren geleden een treinspoor is gefeest. Dus rustig omhoog maar in het deel van Italië waren ze nog niet klaar dus weer op de grote weg naar het midden van Trieste. Een drukke stad die we niet zo lang bekeken hebben vandaar met de trein naar Udine. En in de middag gefietst naar Tricesimo waar we heerlijk geslapen hebben in een simpel hotel.  Vandaar door naar Carnia waar we voor de klim over de Alpen een trein hebben gebruikt (tot Tarvisio).
Omdat we eerst de verkeerde kant opgingen hebben we toch nog een deel geklommen, we gingen richting Slovenie maar moesten richting Oostenrijk.  Uiteindelijk toch heerlijk omlaag over paden, tunnels en bospaden om te slapen in de buurt van Arnoldstein.
Tijdens het eten hadden we een leuke ontmoeting met een Duitser die in Oostenrijk wilde gaan wonen vanwege de goede gezondheidzorg daar. Hij was een zgn. wereldburger die overal geweest was, gewoond had en vooral niets te maken wilde hebben met familie, religie en het politiek systeem. Binnen kort gin g hij fietsen in Zuid Amerika voor twee maanden. Opvallend was zijn wens tot absolute vrijheid in handelen en denken en daarvoor mocht je je niet teveel binden.  En dan toch gaan wonen in Oostenrijk, op familie bezoek gaan (deel hij de komende week) en hij wist menige spreuk uit de Bijbel, vreemd maar zo’n gesprek zet je toch aan tot denken!

De dag daarna gingen we langs de Faaker See richting de Drau om een paar dagen later weer uit te komen bij Maribor. Aan het begin een soort grindpad langs de Drau maar aldoende werd het een route over wegen wat verder van de Drau die veelvuldig (sterk) op en neergingen.  De laatste klim hebben we vermeden door de trein te nemen, achteraf ook een goed besluit want het ging 24 uur regenen. Tot slot kwamen we weer op de camping in Maribor waar de auto eerder was achtergelaten.

De dag erna gingen we via Ljubljana (nu wel de stad bekeken) via Bled naar Bohinjska Bistrica waar heerlijk op de camping hebben geslapen.  De volgende dag over de pas langs Kranjska Gora weer naar de Drau om het laatste deel langs de Drau te fietsen. We hebben de tent opgezet Sachsenburg aan de Drau, op een zeer rustige plek langs het water en de spoorlijn waar niet zoveel treinen langskwamen. Een camping vol Nederlander, wel rustig.

De volgende dagen hebben we gefietst vanaf de camping naar Villach (mooie stad) en de dag daarna van Lienz naar Sachsenburg. Twee mooie dagen licht omlaag en het mooie Drautal. Voor de laatste fietsdag nog één keer verhuist naar Lienz en gefietst vanaf Innichen naar Lienz, ruim veertig km echt omlaag (1200 naar 700 meter) en alleen op een fietspad of aparte rustige wegen. We deden dat met honderden anderen voornamelijk Italianen waarvan sommige nog niet zo goed konden fietsen. Dit stuk was dus wel een trekpleister voor velen maar toch weer mooi om te doen. In de avond even doorgereden naar Feld waar bij een Zimmerfrei uitstekend hebben geslapen in de frisse berglucht. Vandaar via de Felbertauertunnel richting huis. Op de terugweg nog langs onze kennissen in Plauen geweest, met hen hebben we reeds 31 jaar contact, altijd weer leuk om elkaar te zien en spreken. De dag erna waren we weer thuis!

Drie heerlijke weken vol afwisseling, verschillende weertypen maar vooral veel nieuwe dingen gezien en ervaren, mooie ontmoetingen gehad. Soms was het druk met andere toeristen maar juist in Slovenie vooral langs de Drau en Sava was het alsof we er alleen waren er dat geeft toch net iets extra’s aan zo’n tocht.

Ruim 760 KM gefietst met ongeveer 1250 hoogte meters, erg lekker weer met af en toe een bui. Kortom we kijken tevreden terug op deze mooie weken!

This entry was posted in Rob Blom. Bookmark the permalink.